Op deze pagina staan krantenberichten, berichten van sociale media en filmpjes  die te maken hebben met het Loodswezen en de haven van IJmuiden/Amsterdam.

Heeft u nieuws, waarschuw dan de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Uit de oude doos: jaren '30

Afzinken caisson binnenhoofd nieuwe sluis

 

Werkzaamheden nieuwe sluis mei/juni

sluis1In de maanden mei en juni wordt de ‘westelijke landtong' (buiten middensluiseiland) ontmanteld, de bouwkuip van de drempel van het buitenhoofd verwijderd, getest in de nieuwe sluisdeuren in Amsterdam en IJmuiden en bodembescherming aangebracht achter het nieuwe remmingwerk van het binnenhoofd van de Middensluis.

 

 

Lees meer...

De vriendschap tussen Flipper en de Clipper

flipperAfgelopen weekend kwam zeilschip ‘Tres Hombres’ aan in Amsterdam, met in het ruim rum en chocoladebonen bestemd voor de Chocolatemakers. In Frankrijk heeft de Tres Hombres gezelschap gekregen van een tuimelaar (dolfijnsoort) die de clipper heeft gevolgd tot diep in de Amsterdamse haven. Er ontstond een band tussen ‘Flipper’ en de clipper. Maar hoe gezellig ook, een dolfijn hoort niet in de haven en dus werd er een reddingsoperatie op touw gezet. Hieronder lees je het verhaal van onze operatie, die nauw betrokken was bij het terugbrengen van de dolfijn naar open zee.

Lees meer...

Nieuwe energiehaven voor duurzame toekomst

energiehavenHet baggerdepot in de voormalige Averijhaven nabij IJmuiden wordt ontwikkeld tot Energiehaven. Vandaag hebben het ministerie van I&W, de provincie Noord-Holland, gemeente Velsen, Tata Steel, Zeehaven IJmuiden en Port of Amsterdam het convenant hiervoor ondertekend.

De nieuw te ontwikkelen haven is cruciaal bij de bouw van windparken op de Noordzee. De komende jaren worden steeds meer windparken gebouwd op de Noordzee en de Energiehaven is een belangrijke uitvalsbasis voor de aanleg en het onderhoud daarvan. Zo biedt de nieuwe Energiehaven de mogelijkheid om de bouw van de windparken Hollandse Kust West en IJmuiden Ver voor de Hollandse kust te ondersteunen. Ook speelt de Energiehaven een belangrijke rol in de gewenste ruimte-intensivering en het versterken van de haveninfrastructuur in de regio.

Lees meer...

Tender Mira overgedragen en gedoopt

Donderdag 2 april jl. is  – in een heel klein gezelschap en onder een stralende zon – bij de werf van Next Generation Shipyards in Lauwersoog, onze nieuwe loodstender ‘Mira’ gedoopt. Aan doopvrouw Annebel de Deugd (interim manager vlootbeheer) de eer de champagne op de romp stuk te slaan en de ‘Mira’ een behouden vaart te wensen.


De ‘Mira’ is de eerste tender uit de nieuwe M-klasse serie; schepen uit deze M-klasse zijn aanzienlijk lichter dan die uit de L-klasse. Het leeggewicht is teruggebracht van circa 54 ton naar circa 39 ton. Hierdoor wordt ruim 20% minder brandstof verbruikt en wordt de emissie uitstoot sterk teruggebracht. In de komende weken wordt de ‘Mira’ naar Hoek van Holland gevaren zodat de bemanning opgeleid kan worden.

 

 

Update maart werkzaamheden nieuwe sluis

Bovenrolwagen in deurkas buitenhoofd geplaatst

bovenrolwagenWoensdag 4 maart 2020 is onder gunstige weersomstandigheden een bovenrolwagen in de deurkas van het buitenhoofd van de nieuwe zeesluis IJmuiden geplaatst. De bovenrolwagen vormt de aandrijving van de sluisdeur om deze te openen of te sluiten.

 

De bovenrolwagen staat nu bovenin de deurkas op een rail en wordt later gekoppeld aan de deur. Er zitten 6 hydromotoren in. De sluisdeur wordt voortbewogen door grote aandrijfwielen. Deze zogenaamde bonkelaars grijpen in op een pennenbaan, waardoor de deur heen en weer kan rijden over een rails die op de drempel van de zeesluis ligt. De bovenrolwagen heeft een afmeting van 14 x 7 x 5,5 m (lxbxh) en weegt bijna 200 ton.

 

Lees meer...

Stormbeloodsing

Mavo scholier vaart dag mee

IMG 1875