10 mijl van IJmuiden 2009

10mijl_ijmuiden

18 april 19e Noordzeekanaalrace

De voortekenen waren goed. Zaterdag werd prachtig weer verwacht. Vol goede moed liepen we de riemen naar de Laura. Dat was de eerste test. Bladen horizontaal! Die stevige bries uit het noordoosten zou ons straks behoorlijk parten spelen. Schrale troost is dat we niet de enigen zijn. De Lootsman heeft eieren voor zijn geld gekozen en is thuis gebleven.

Geen revanche voor Weesp. Gelukkig is daar de Epoxydus nog om ons mee te meten (dachten we). Om 13.15 vallen we in het startschot. Jan Runnenburg weet de wedstrijdspeaker nog in te fluisteren dat de IJmuiden Loodsen altijd goed zijn voor een prima tijd. De zin galmt nog na over het Noordzeekanaal als onze eerste belager ons al zijn roer laat zien. Het valt niet mee tegen die straffe noordooster in. De hectometerpaaltjes (#%$@!*) glijden tergend langzaam voorbij. Km 3: dat was de pont; Km 4: Velsen Zuid; Km 5 :Wijkermeer tunnel; Km 6- Km 7 : de gemeten kilometer voor de Hembrug. Hé daar staat een fan. Peter Melman, toch nog een Rijnmonder die belangstelling toont. Zijn fototoestel legt onze vechtpartij vast. De vroegere starts komen ons nu gestaag met grote snelheid tegemoet. Nog even en dan kunnen we in de achtervolging. Daar gaat het Haakje, de Dikke Bertha, hé de Epoxydus, nu al? Hebben we wel de juiste antifouling gebruikt? Hebben wij meer tegenwind? Aan de training kan het niet liggen. Afgelopen woensdag hebben we dat nog gedaan. Weliswaar met een andere ploeg, maar wel met de Laura G. Gelukkig, de laatste duc. Met ware stuurmanskunst rondt de stuurman de boei. Enkele sloepen steken we daarbij de loef af. Chapôt Joop! De retourtocht roeit uiteraard een stuk prettiger. Jammer dat de andere sloepen ook harder gaan, anders hadden we er zeker een aantal ingehaald. Willem, onze mascotte in het neusje, voelt zich op deze koers ook een stuk prettiger. De Km borden en hectometerpaaltjes laten we nu lachend achter ons en we winnen wat van de verloren tijd terug. Binnen de 1 uur en 50 minuten passeren het start en finishschip Aäron. Helaas, de meeste sloepen leverden die prestatie.
De Noordzeekanaalrace, een goede training voor de komende races. 9 mei staat de 16 km lange Zaanrace op de kalender Daarna komt het echte werk: de HT en de Vogalonga!

Bekijk de foto's >>>>