Nieuwe zeesluis: update en drone opname van de bouw

sluisDe eerste maanden van het nieuwe jaar staan in het teken van het afbouwen van de wegaansluiting voor het bouwverkeer, het verwijderen van de tijdelijke brug, het afbouwen van het lokale bediengebouw west, het aanleggen van de sluisgebonden installaties in het Sluis Operatie Centrum (SOC) en het verwijderen van de tijdelijke tussenwanden van het binnenhoofd.

 

Precisieoperatie binnenhoofd geslaagd

sluizencomplex

Het binnenhoofd ligt op zijn plaats. Ondanks de gigantische omvang van deze deurkas verliep het afzinkproces bijzonder nauwkeurig. Uitvoerder Nikola Filipovic en werkvoorbereider Dave Vermaas: ‘We zijn gegroeid in de methode.’

 

Werkzaamheden nieuwe sluis november/december

sluisDe laatste maanden van dit jaar staan in het teken van het aanleggen van kabels en leidingen en de wegconstructie bij de fuikwand. Verder wordt er gewerkt aan de drempel van het buitenhoofd, de sluisgebonden installaties in het Sluis Operatie Centrum en worden de tussenwanden in de deurkas van het binnenhoofd  verwijderd.

 

Wat wordt de toekomst van de Noordersluis?

sluisOm deze vraag te beantwoorden, heeft Rijkswaterstaat partijen opgeroepen om hierover mee te denken en innovatieve ideeën aan te dragen. Van alle ingebrachte ideeën, zijn er vijf over. Deze zijn gepresenteerd aan onder meer de directie van Rijkswaterstaat WNN.

 

De ideeën die zijn gepresenteerd, gaan onder andere over het gebruiken van de Noordersluis om energie op te wekken, om warmte op te slaan, om als testlaboratorium te gebruiken, om de huidige functie als sluis te behouden en als testlocatie voor het ontwikkelen van systemen om plastic uit het water te halen.

Werkzaamheden nieuwe sluis september/oktober

sluisDe komende maanden wordt de ruimte tussen de wanden van de tussendam en tussen de wanden van de hoogwaterkering noord aangevuld met zand. Verder wordt gewerkt aan de fundering van de railbaan op de wanden het buitenhoofd en gaat aannemersconsortium OpenIJ door met het afzinken van binnenhoofd.

 

Vogelvlucht boven nieuwe sluis

Dé sluisdeuren van IJmuiden slepen

telstarBegin dit jaar zijn de sluisdeuren aangekomen in de Amsterdamse haven en het afbouwen is in volle gang. Na het afbouwen volgt een testfase in het Logistiek Centrum van OpenIJ in Amsterdam. Daarna gaan de deuren terug naar IJmuiden, waar ze op hun plek in de deurkas binnenhoofd worden gevaren. De deur voor de deurkas van het buitenhoofd ligt in een reeds afgegraven deel van de sluiskolk in IJmuiden waar deze wordt afgebouwd en daarna ingevaren in het buitenhoofd. Sleepbootkapitein Marcel van Peenen mocht in januari één van de enorme sluisdeuren van Rotterdam naar ‘zijn IJmuiden’ slepen. ‘Dit is een mooi verhaal, ook voor latere generaties.’

Werkzaamheden Nieuwe Sluis mei/juni

bedieningsgebouw sluis operatiecentrum ijmuiden tcm21 219400In de maanden mei en juni is OpenIJ volop bezig met het afzinken van de deurkas van het binnenhoofd. Daarnaast wordt gewerkt aan de lokale bediengebouwen, wordt de aansluiting tussen de deurkas en de drempel van het buitenhoofd gemaakt en vinden werkzaamheden plaats ter hoogte van het Middensluiseiland.

Eerste sluisdeur arriveert in A'dam

MVSU6219Op 20 januari is de eerste van in totaal drie deuren van de nieuwe zeesluis aangekomen in IJmuiden. Deze deur is vanuit Rotterdam via de Noordzee naar de Alaskahaven vervoerd. Met een tussenstop op de Tweede Maasvlakte heeft de deur ruim 26.000 km afgelegd tussen Zuid-Korea en IJmuiden. Het transport over de laatste 80 km nam 30 uur in beslag en is

zonder problemen verlopen. De afmetingen van de sluisdeur zijn 72 x 12 x 24 meter (diepgang van transport 125 dm).

 

Bekijk de foto's van loods Dick D. >>>

Werkzaamheden nieuwe sluis jan/feb

De werkzaamheden aan de zeesluis in IJmuiden zijn in volle gang. Inmiddels is er al meer dan 200.000 m3 beton gestort. Hier komt in januari en februari nog meer bij, onder andere bij het binnenhoofd en bij de sluiskolk. In dezelfde periode wordt verder gewerkt aan het afbouwen van de sluisdeuren en zien we dat de lokale bediengebouwen vorm krijgen.