Update Nieuwe Sluis

 

De komende maanden staan in het teken van het transport van de deuren vanuit Zuid-Korea, het afzinken van de deurkas van het buitenhoofd en het werken aan de wanden van de hoogwaterkering. Ondertussen wordt er verder gewerkt aan de wanden van het binnenhoofd.

 

Sluisdeuren onderweg vanuit Zuid-Korea


De drie sluisdeuren van elk 2900 ton staal, zijn op de heavy load carrier ‘Talisman’ onderweg vanuit Zuid-Korea. De Talisman is afgelopen 24 oktober vertrokken naar Nederland vanuit de haven van de scheepswerf in Mokpo, waar de deuren zijn gebouwd. Het is een goede zes weken varen, maar gezien de route en de onzekerheid van de weersomstandigheden is het niet goed te voorspellen wanneer de deuren in IJmuiden aankomen. Twee deuren worden in de Alaskahaven, in het logistiek centrum van OpenIJ, afgebouwd. Het gaat dan om het aanbrengen van het hydraulische systeem en alle elektrische installaties. Eén van de deuren wordt op dezelfde manier in IJmuiden op het sluis-eiland afgebouwd. Daarna wordt deze deur in de deursponning van de afgezonken deurkas van het buitenhoofd ingevaren.

 

Afzinken deurkas buitenhoofd


Het afzinken van de deurkas van het buitenhoofd is ruim over de helft. De deurkas (caisson) met het formaat van een flatgebouw zakt centimeter voor centimeter in de grond. Door het zand er onder weg te spuiten, zakt het caisson door zijn eigen gewicht steeds verder naar beneden tot zijn uiteindelijke positie. Dit gebeurt helemaal automatisch en wordt met camera’s onder de vloer van het caisson gecontroleerd. Het caisson is bijna op haar definitieve positie en dan zal de laatste ruimte onder het caisson worden opgevuld met beton.

 

Wanden hoogwaterkering


In november en december wordt verder gewerkt aan de wanden van de hoogwaterkering ter hoogte van de Noordersluis. Deze hoogwaterkering is straks onderdeel van de primaire waterkering in Nederland en wordt daarom tot een hoogte van circa + 8,85 NAP gerealiseerd. Op deze hoogwaterkering komt straks de nieuwe Middensluisweg te liggen. De hoogwaterkering is opgebouwd uit betonnen L-wanden en ligt tussen de bestaande Noordersluis en de nieuwe zeesluis.

Ondertussen wordt er verder gewerkt aan de wanden van het binnenhoofd. Deze wordt groter, 81 meter lang, 55 meter breed en 26 meter hoog, omdat hier twee sluisdeuren in komen. Hier zien we de komende maanden dan ook de wanden van de deurkas van het binnenhoofd hoger en hoger worden. De verwachting is dat de deurkas van het binnenhoofd de eerste helft van 2019 wordt afgezonken.